YritysAmiksessa perusosaamista hankitaan työskentelemällä amisyrityksissä samaan tapaan
kuin oikeilla työpaikoillakin. Kuvassa on Uutishuoneen työnjako ja eri työntekijäryhmien tehtävät. Erona oikeisiin työpaikkoihin on se, että
opettaja-ohjaajilta saa tarvittaessa neuvoja ja he viime kädessä huolehtivat, yhdessä
opiskelijan kanssa, että jokainen saa tutkinnon
perusteiden mukaisen osaamisen.
Helppo sanoa mutta yllättävän vaikea toteuttaa linjakkaasti.
Osaamisen yrittäjämäinen hankkimistapa on tuonut päivänvaloon asioita, jotka
aiemmin ovat jääneet huomaamatta ja ovat nyt tulleet esiin ainakin
koulutusjohtajalle ja päälliköille pienoisena yllätyksenä.
Opettaja-ohjaajien ja
opiskelijoiden on tunnettava koko opetussuunnitelma
Jotta opiskelijoita pystyy ohjaamaan puuttuvan osaamisen
hankintaan ja osaamisen karttumista pystyy arvioimaan, ohjaajan pitää tuntea
opetussuunnitelma kokonaisuutena. Ennen pystyi toimimaan, kun tunsi ne
tutkinnonosat tai aineet, joita itse opetti. Nyt jokainen joutuu ohjaamaan
työkokonaisuuksia, jotka sisältävät hyvin monenlaista osaamista. Samasta
projektista karttuu osaamista moniin tutkinnonosiin ja myös moniin yhteisiin
aineisiin tai valinnaisaineisiin. Ohjaajan on tunnettava tutkinnon kaikki
tutkinnon perusteissa esitetyt ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet
kuin omat taskunsa.
Osaamisperusteisuuden ideahan on, ettei sellaista tarvitse
opiskella, jonka jo osaa. Tietysti jo opittua käytetään työssä koko ajan ja osaaminen
näin syvenee. Ennen samoja asioita opiskeltiin eri opettajien kursseilla moneen
kertaan päällekkäin ja suorituksia mitattiin ajassa. Nyt riittää, että opiskelija
on osoittanut tietyn asian osaaminen jossakin projektissa. Osaaminen merkitään
oppimisen seurantaan ja mennään eteenpäin. Oppiminen voi hoitua vaikkapa
viidessä tunnissa, kun siihen aikaan perustuvassa koulussa käytettiin eri
kursseilla vaikkapa kaksikymmentä tuntia.
Projekteissa karttuu
osaamista moniin tutkinnonosiin
Osaamisen päällekkäisen karttumisen tunnistamiseen emme ole
vielä harjaantuneet. Meillä ei myöskään ole vielä rohkeutta tunnustaa jossakin
työtehtävässä saavutettua osaamista moneen tutkinnonosaan tai yhteisiin
aineisiin. Emme myöskään vielä rohkene tunnustaa osaamista, joka on hankittu
vaikkapa harrastusten parissa tai kesätöissä. Näin suuri kulttuurin muutos
vaatii aikaa. Se vaatii myös paljon opettaja-ohjaajien keskustelua ja yhteistä
arviointia. Tämän pedagogisen keskustelun järjestelmälliseen käymiseen
opettajat tarvitsevat lisää aikaresurssia. Oppimisen arviointi perustuu korkeasti
koulutettujen ja kokeneiden opettaja-ohjaajien harkintaan, jota täytyy tehdä
yhdessä kollegojen kanssa.
Uusi koulutuksen järjestämistapa on tuonut esille myös sen,
ettei kaikilla opettajilla ole riittävän laajaa ja ajantasaisia työelämän
tuntemusta. Jokainen ammattiopettaja on tekemisissä alansa työpaikkojen kanssa
työssäoppimisen ohjaajina. Se on hyvä alku työelämäosaamiselle. Se ei
kuitenkaan vielä riitä. Opettajan verkostoituminen ja aito yhteistyö työelämän
kanssa on opettaja-ohjaajana menestymisen ehdoton edellytys. Työelämän
YritysAmikselta tilaamat palvelut lisäävät yhteistyötä ja hyvä yhteistyö lisää
yhteisiä projekteja. Myös opettajien työelämäjaksot ovat tärkeitä. On toivottavaa,
että opettaja verkostoituu oman alansa toimijoiden kanssa mahdollisimman
laajasti.
Opiskelijankin pitää
ymmärtää tulevan ammattinsa ammattitaitovaatimukset
Myös opiskelijan pitää tietää tarkkaan, millaista osaamista
hänen tulevassa ammatissaan tarvitaan. Tämä osaaminen on kuvattu
opetussuunnitelmassa. Ennen opiskelijat keskustelivat tyyliin ”Ensi tunnilla
meillä on Eevaa ja sitten meillä on Jukkaa ja iltapäivällä Leenaa.” He hahmottivat
opiskelunsa opettajan persoonan kautta kuten opettajat pitkälle itsekin. Myös
opiskelijan on siirrettävä fokuksensa opettajasta kulloiseenkin työtehtävään ja
sen tilaajaan, itseensä ja tiimiin, jonka kanssa hän työskentelee.
Opiskelijat saavat kokemusta työelämän toimintatavoista
työssäoppimisjaksoillaan ja ollessaan tekemisissä projektiensa tilaajien kanssa.
Myös NY-yrityksissä toimiminen verkostoi opiskelijoita työelämään.
No comments:
Post a Comment