YritysAmiksen kehittämiseen haettiin voimaa maapallon voimapisteestä
Eräänä marraskuisena keskiviikkona YritysAmis valloitti
Perussa, pyhässä laaksossa sijaitsevan Machu Picchun, inkojen pyhimmän
kaupungin. Paikka sai koulutusjohtajankin sananmukaisesti haukkomaan henkeään.
Syvin syy hengenahdistukseen oli tietysti Andien korkeuksiin 1400-luvun
tekniikalla rakennettu hienoa insinööritaitoa, arkkitehtiosaamista ja käsin tekemisen
taitoa vaatinut inkojen pyhin kaupunki, tieteen uskonnon ja hallinnon pääpaikka,
maapallon voimapiste. Arkisempi syy oli vähähappinen ilma, johon elimistö ei
parin viikon aikana kunnolla ehtinyt tottua.
Tällaisen taideluoman edessä aloin vaistomaisesti ajatella,
kuinka oli mahdollista silloisella teknologialla rakentaa tällainen harmoninen
ja vaikuttava kokonaisuus tonnien kivilohkareista. Tiimityötaidot,
projektinhallinta ja johtaminen olivat varmasti silloinkin koetuksella niin
kuin ne ovat nytkin koulutusta uudistettaessa.
Voimanhakumatka on nyt takana ja arkisemmat askareet alkaneet. YritysAmiksen henkilöstön kouluttamisessa tiimitoiminnan
kehittäminen on nyt keskiössä. Kunkin amisyrityksen ja osaamisalan ympärille
muodostunut opettajien ja muun henkilökunnan tiimi on toiminnan pyörittämisen
ja johtamisen ydinkysymys. Hyvin toimiva tiimi johtaa ja ohjaa opiskelijoita tuloksellisesti
työelämän tehtäväkokonaisuuksien mukaan rakentuvissa projekteissa. Tiimityössä ja
projektinhallinnassa me kaikki tarvitsemme uutta oppia.
YristyaAmis Magazinen
piakkoin ilmestyvässä numerossa Amisyrityksessä oppiminen –hankkeen
projektipäällikkö Renne Sänisalmi analysoi tilannettamme osuvasti:
”Opettajan työ on muuttunut itsenäisestä oman osionsa
opettamisesta toimimiseksi tiimin jäsenenä, jonka tehtävä on suunnitella ja
ohjata yhdessä tiimin kanssa
oppimisprojekteja ja muuta oman amisyrityksen toimintaa. Muutos on suuri ja
sopeutuminen niin opiskelijoilla kuin opettajillakin vie aikaa. Jos on
vuosikausia tai -kymmeniäkin tottunut vetämään tietyn kurssin tietyllä tavalla
ja kokonaan itsenäisesti, on varmasti aluksi vaikeaa siirtyä YritysAmiksen
läpileikkaavaan kollektiiviseen tiimityöskentelyyn. Hyvin toimiva tiimi auttaa
yksilöitä tässä muutoksessa.
Koska tiimit ovat oman amisyrityksensä pyörittäjiä, tulee
tässä vaiheessa kehittämisen huomio keskittää tiimeihin ja niiden toimivuuteen.
Homma ei pyöri, mikäli tiimi ei toimi kunnolla. Tiimit ovat avaintekijä.
Jokaisen tiimin tuleekin nyt keskittyä siihen, kuinka saadaan oma toiminta ja
pelisäännöt kuntoon. Oma rooli opettajalle ei enää olekaan olla kaikkitietävä
kansankynttilä, vaan yksi tiimin jäsen muiden joukossa. Toimiva tiimityö taas
perustuu hyvään vuorovaikutukseen ja kunnioitukseen muita tiimiläisiä kohtaan.
Hyvin toimiva tiimi on puolestaan esimerkki opiskelijatiimeille. Mallioppimista
tapahtuu huomaamatta, joten pitäkäämme huolta hyvästä mallista!”
Opettajat Benchmarkkausreissulla
Jyväskylän tiimiakatemiassa
Kaikista hankkeemme pilottitiimeistä ovat opettajat käyneet
parin päivän benchmarkkausreissulla Jyväskylän tiimiakatemiassa. He
kokoontuivat yhteen kertaamaan kotiin tuotavaksi sopivia hyviä käytänteitä. Kaikki
jakoivat yhteisen vakaumuksen, että olemme oikealla tiellä ja että yhdessä
pystymme ratkomaan edessämme olevat kehittämishaasteet.
Muun muassa tällaisia ohjeita opettajat antoivat itselleen
ja toisilleen:
Mennään pääideaa kohti. Päämäärän pitää olla selvillä, jotta
siihen voidaan sitoutua.
Annetaan ryhmän tukea konfliktitilanteissa. Harjoitellaan
tiimikaverin tukemista.
Ollaan avoimia. Harjoitellaan toisen kunnioittamista, ei
dissata. Jokainen voi vastata vain itsestään.
Hyvä dialogi on tavoitteemme. Demokratiassa tehdään yhdessä
päätös, johon kaikkien on sitouduttava. Tärkeää on siis sitoutuminen. Ollaan
solidaarisia päätökselle. Kaikesta ei voida olla samaa mieltä, mutta ”jossain
vaiheessa homma pitää vain hoitaa”. Se vaihe lienee nyt.
Malttia. Katso taaksepäin, hidasta, älä väsy, pidä huolta
työkaverista. Keskustellaan, analysoidaan tilanne ja tehdään tarvittavat
korjausliikkeet. Näin päästään parhaaseen lopputulokseen.
Jos inkat saivat
aikansa tekniikalla rakennetuksi lumoavan Macchu Picchun, saamme mekin Kainuun
ammattiopiston kulttuurin, luonnon ja liiketalouden työntekijät ja opiskelijat
rakennetuksi lumoavan YritysAmiksen.
Tiimitoiminnan ja projektinhallinnan opinnoissa eteenpäin
kohti pääideaa, visiota yrittämällä oppimisen pedagogiikalla toimivasta
YritysAmiksesta.
No comments:
Post a Comment