Saturday, September 5, 2015

Osaamisen hankkiminen YritysAmiksessa

Neljä viikkoa YritysAmista on eletty. Sekä opiskelijat että opettaja-ohjaajat ovat olleet työn touhussa. Aivomyrsky on ollut ahkerassa käytössä kulttuurialalla. Varsinkin pelialan opiskelijat läppäreineen ovat ihastuneet paikkaan. Toimeliaisuus viestittää hyvästä tulevaisuudesta. Julkisia esiintulojakin on jo ollut. Perjantaina MediaAmiksen opiskelijat pokkasivat kiitokset Kätilöyhdistyksen tilaisuudessa tekemästään lyhytelokuvasta, joka kampanjoi sen puolesta, että synnytykset säilyisivät Kainuun keskussairaalassa. PisnesAmiksen kahvila on avattu ja toimistokin on saanut ison tilauksen. Luonnonvara-alan yritysympäristöjen prosessit asettuvat yrittämällä oppimisen kuosiin hyvää vauhtia.

Toimeliaisuus on mallillaan, nyt on alettava organisoitua kurinalaisemmin. Olemme sopineet opetuksen järjestelyistä, joiden kautta osaamista pääasiassa hankitaan. Työelämän tehtäväkokonaisuus tai prosessi on osaamisen hankkimisen perusta, jonka puitteissa opettaja-ohjaajien työnjako ja opiskelijoiden osaamisen hankkiminen tapahtuu.

Jokaisella alalla on tietyt perusprosessit, joissa toimimalla oman alan perusosaamista hankitaan. Luonnonvara-alalla työskennellään koirakeskuksessa, navetassa, tallissa ja puutarhalla kolmiviikkoisen yrityksen työvuorolistan mukaan. Liiketalouden perujutut opitaan kahvilassa ja toimistossa, AV-viestinnässä työskennellään uutishuoneella ja mediapajassa, sisustajat Sisustamossa, tulevat parturi-kampaajat kampaamossa ja parturissa, konservatorio treenitiloissa koululla ja muotiala omassa studiossaan. Kaikissa näissä yritystiloissa tehdään töitä ulkopuolisille asiakkaille ja hoidetaan oman oppilaitoksen töitä ja YritysAmiksen markkinointia. Työviikot ovat 35-tuntisia.

Ulkopuolisten asiakkaiden toimeksiantoihin perustuvat laajat tilaustyöt ovat toinen keskeinen osaamisen hankkimisen tapa. Tilaustöiden tehtävät jaetaan sen mukaan, mitä osaamista kultakin oppijalta puuttuu. Vanhemmat opiskelijat voivat olla mukana vahvistamassa omaa osaamistaan ja opettamassa nuorempia.

NuoriYrittäjyys- eli NY-yrityksissä toimiminen on  opiskelijoiden yrittäjyyskurssi, jonka jälkeen voi toimia osuuskunnissa. Oppilaitos ohjaa osan työtilauksista NY-yrityksille ja suurimman osan ne hankkivat itse. Työviikon aikana on NY-päivä, jolloin tehdään oman yrityksen töitä.

Yksilöllisesti vaihtelevan pituiset työssäoppimisjaksot ovat tärkeä tapa hankkia osaamista. Myös ilta- ja viikonlopputöistä kertyy osaamispisteitä.

Ulkopuolisten asiakkaiden pienet tilaustyöt ovat välitöitä niille, joilta kyseistä osaamista puuttuu. Opiskelijaryhmät saavat näitä tehtäviä myös itsenäisesti, yrittäjämäisesti toteutettaviksi.

Erilaiset osaamista kartuttavat kilpailut, joita on runsaasti tarjolla nykyisin, esitellään opiskelijoille ja he voivat kartuttaa niillä osaamistaan työajan ulkopuolella. Niitä voidaan ottaa myös AmisYritysten tehtäviksi.

Kaikki edellä kerrottu edellyttää, että opettaja-ohjaajat toimivat yhteityössä. Yhdessä suunnitellaan työtehtäviä ja opiskelijoiden ohjaamista eri tehtäviin. Myös pitkin päivää pitää kommunikoida tehtävien hoidosta. Kukaan ei voi pureutua vain omaan erityisosaamiseensa. Myös opettaja-ohjaajien pitää kehittyä moniosaajiksi.

No comments:

Post a Comment